نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

 
 




مقالات وستا

آموزش کار با گوگل سرچ کنسول

در این مقاله در نظرداریم که اطلاعاتی پیرامون گوگل سرچ کنسول یا همان سرچ کنسول جدید گوگل در اختیار شما قرار‌دهیم.  در ابتدای شکل‌گیری کسب و کار اینترنتی مردم اعتماد چندانی به اینترنت نداشتند، اما با گذشت زمان افراد نحوه‌ی صحیح استفاده از اینترنت را آموختند و البته ناگفته نماند که کسب و کارهای اینترنتی هم به جهت جلب اعتماد مردم بسیار تلاش کردند. این روند ادامه پیدا کرد به نحوی که امروزه مردم برای رفع‌کردن ساده‌ترین نیاز‌های خود و حتی برای خریدهایی هرچند ساده و کوچک به اینترنت و گوگل سرچ مراجعه می‌کنند.

موضوعی را که باید در نظر داشته‌باشیم این است که، همواره افرادی وجود‌دارند که برای هر مشکل و یا مسئله‌ای که به وجود می آید، به دنبال راه‌حل هستند. شکل‌گیری قوانین سئو و وجود گوگل سرچ کنسول از جمله راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلی است که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم. در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم در مورد مرحله به مرحله آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول صحبت‌کرده و هم‌چنین اطلاعاتی در مورد ابزار وب مستر تولز و Google Console در اختیار شما قرار دهیم پس با ادامه مطالب و آموزش گوگل سرچ کنسول با ما همراه باشید.

آموزش کار با گوگل سرچ کنسول

 


درباره‌ی سئو چه می‌دانید؟

اجازه‌دهید صحبت‌کردن در رابطه با گوگل سرچ کنسول و آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را با مقدمه‌ای کوتاه در مورد سئو آغاز کنیم. صحبت‌کردن در مورد سئو باعث می‌شود که شما عزیزان هر چه بهتر به اهمیت گوگل سرچ کنسول پی ببرید.

کلمه ی سئو یا SEO در حقیقت کوتاه شده‌ی عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو می‌باشد.

در جستجوی گوگل قوانینی وجود‌دارد. در صورتی که در وب سایت شما این قوانین رعایت شده‌باشد، وب سایت شما مورد توجه گوگل و ربات‌های آن قرار خواهد‌‌گرفت و هر چه میزان رعایت این قوانین در وب سایت شما بیشتر باشد، سایت شما در نتایج جستجو بالاتر از وب سایت‌های مرتبط قرار خواهد‌گرفت.

اطلاع و پیاده‌سازی این قوانین و یا الگوریتم‌های گوگل که در مورد آن صحبت نمودیم چندان کار راحتی نیست و نیاز به تخصص و دانش مهندسین در این زمینه دارد. چرا که این الگوریتم ها پیوسته در حال تغییر و جایگزینی می‌باشد. متخصصین سئو باید همواره خود را از نظر دانش سئو به روز نگه‌دارند.

البته به جز قوانینی که ذکر شد، گوگل رفتار و عملکرد کاربران را هم تحت نظر قرار می‌دهد و وب سایتی که بیشترین بازدید را داشته‌باشد، رفته رفته در جایگاه بالاتری در بین نتایج جستجو قرار می‌گیرد.

در حال حاضر گوگل تقریبا حدود 200 الگوریتم و معیار برای بهینه‌سازی دارد که البته همان طور که پیش‌تر گفتیم این معیار ها همواره در حال افزایش و یا تغییر هستند.

حال که اندکی در مورد سئو یادگرفتیم، بهتر است که به موضوع اصلی یعنی گوگل سرچ کنسول بپردازیم.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که اگر شما سایتی دارید و تعداد بازدیدکنندگان از این سایت برای شما اهمیت دارد، باید اصول و قوانین سئو را در مورد وب سایت خود رعایت کنید. همان طور که قبلا اشاره شد گوگل سرچ کنسول یک راه حل برای کمک به دیده شدن وب سایت شما در نتایج جستجو می‌باشد؛ شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که این راه حل چطور عمل می‌کند؟

گوگل سرچ کنسول یا گوگل کنسول 2020 که قبلا با نام ابزار وب مستر تولز شناخته می‌شد، یک امکان و یا سرویس رایگان است که شرکت بزرگ گوگل برای کمک به بهبود وضعیت بازاریابی و یا کسب و کار اینترنتی در اختیار کاربران قرار داده‌است.

تصویر قدیمی از سرچ کنسول

 

شما با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول اطمینان حاصل می‌کنید که گوگل و ربات‌های آن به وب سایت شما دسترسی دارد یا خیر؟ یا در می‌یابید که آیا وب سایت شما در تلفن‌های همراه، کارایی کافی را دارد؟

از دیگر امکانات و شرایطی که گوگل سرچ کنسول در اختیار شما قرار می‌دهد، تعداد و مشخصات سایت‌هایی است که به وب سایت شما لینک زده‌اند.

از دیگر خدماتی که گوگل سرچ کنسول در اختیار ما قرار می‌دهد این است که آیا محصولات و قیمت کالاها و یا خدمات کسب و کار ما به درستی و به شکلی متمایز در نتایج گوگل ظاهر می‌شود یا خیر؟ بررسی اینکه موتورهای جستجو به چه شکل سایت شما را می‌بینند نیز از دیگر ویژگی‌های گوگل سرچ کنسول می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت گوگل سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ است که ما را از روند و رشد صعودی و نزولی وب‌سایتمان مطلع می‌سازد.

در نتیجه اینکه این دانش و ابزار برای صاحبان فعالیت و کسب و کار و متخصصین و مهندسین در حوزه‌ی سئو، برنامه نویسان وب و موبایل و طراحان سایت و همین طور مدیران صفحات وب بسیار کاربردی و حیاتی می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله نحوه ی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر جزئیات به شما معرفی می‌کنیم.

چگونه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نماییم؟

از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارها پس از راه اندازی و ایجاد و طراحی سایت، ثبت و معرفی آن به گوگل می‌باشد. برای اینکه صفحه‌ی وب سایت شما در گوگل بازدید‌شود، باید صفحه‌ی وب شما در گوگل شاخص شود. با کمک گوگل سرچ کنسول سرعت دیده‌شدن سایت شما توسط گوگل و ربات‌های آن افزایش می‌یابد.

برای ثبت سایت خود در گوگل باید مراحل زیر را طی‌نمایید:

1.     اولین گام برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، ساختن یک حساب کاربری Gmail می باشد. این حساب کاربری در حقیقت شناسه کاربری شما نزد سایت گوگل به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید خدمات Gmail تنها به ارسال و دریافت ایمیل محدود نمی‌شود؛ در تلفن‌های هوشمند اگر یک حساب کاربری نداشته‌باشد علناً از امکانات بسیاری در تلفن همراه هوشمندتان نمی‌توانید استفاده‌کنید.

2.     پس از ساخت یک اکانت کاربری Gmail، وارد حساب کاربری خود شوید.

3.     سپس به صفحه ی گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید. برای دستیابی به این صفحه کافی است که کلمه‌ی Google Search Console را در مرورگر خورد سرچ کنید  و یا می‌توانید آدرس https://search.google.com/search-console/about  را کپی‌کرده و در مرورگر خود paste کنید و سپس کلید Enter را وارد نمایید. پس از طی مراحل بالا، صفحه‌ی زیر را در مرورگر خود مشاهده می‌نمایید:

صفحه ی گوگل سرچ کنسول

 

 

4.     همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شما دو روش برای ثبت سایت خود در گوگل سرچ کنسول در اختیار‌دارید روش اول URL prefix و روش دوم Domain می‌باشد. اما کدام یک را باید انتخاب کنید؟ و هر کدام چه تفاوت‌هایی با دیگری دارد؟سرچ کنسول گوگل

 

در روش اول یعنی URL prefix همانطور که از اسم آن پیدا‌است باید پیشوند سایت خود را دقیقا وارد نماییم (یعنی دقیقا سایت ما با چه پیشوندی آغاز می‌شود؟ به عنوان مثال آیا سایت ما با www آغاز می شود یا خیر؟ یا آیا سایت ما با https شروع می‌شود یا خیر). در روش URL prefix کاری که باید انجام دهیم این است که برای هر کدام از حالت ها یک property جدا در نظر بگیریم و یکی از این مشخصه‌ها را با عنوان مشخصه ی اصلی در نظر گرفته و تمام فعالیت‌هایمان را در آن به انجام برسانیم.

در روش دیگر یعنی روش Domain ، تنها دامنه ی وب سایت خود را بدون در‌نظر‌گرفتن پیشوند وارد نمایید (به عنوان مثال example.com). در روش دامین، ما همه‌ی حالت ها را در پنل جستجوی خود خواهیم داشت. یعنی اگر سایت ما با پیشوند www یا بدون آن در نظر گرفته شود همه‌ی این حالات در سرچ کنسول ما خواهد‌بود.

5.     اگر روش Domain را انتخاب نمایید و تایید آن دامنه تمامی زیر دامنه‌ها و پوشه‌ها و زیرپوشه‌های با آن دامنه خاص به نام شما ثبت خواهد‌شد. پس از طی مرحله قبل، یک DNS Record در اختیار شما قرار خواهد‌گرفت. شما باید این DNS Record را در تنظیمات DNS خود درنظرگرفته و وارد‌نمایید. در حقیقت اگر شما بتوانید تنظیمات یک DNS را تغییر‌دهید به این معنی است که شما دارای سطح دسترسی به آن دامنه و آن سایت هستید و در‌‌‌نهایت شما به عنوان مدیر و مالک آن سایت توسط گوگل شناخته خواهید‌شد.

دریافت DNS Record

 

6.     اگر از روش URL Prefix باید به این موارد توجه داشته‌باشید: در صورتی که برای ایجاد وب سایت خود از یک سایت ساز و یا یک سیستم مشابه استفاده کرده‌باشید، تحت هیچ شرایطی امکان ایجاد تغییر در DNS را نخواهید‌داشت. در این روش به عنوان تایید هویت شما به عنوان مدیر و مالک سایت روش‌های دیگری وجود‌دارد. به عنوان مثال، در این روش گوگل به شما اجازه می دهد که برای یک زیر دامنه و یا پوشه ی مشخص به عنوان مالک یا مدیر سایت شناخته‌شوید.

تایید هویت در روش URL Prefix

هر یک از مواردی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یک روش برای تایید هویت شما و تعیین سطح دسترسی تان می‌باشد.

7.     ما در ادامه در‌نظرمی گیریم که شما از روش Domain استفاده کرده اید. بنابراین پس از طی مرحله‌ی پنجم تصویر زیر را مشاهده خواهید‌کرد: 

تایید هویت شما

 

در ادامه گزینه‌ی Verify Later را انتخاب نمایید و مدتی صبر کنید تا بازیابی رکورد‌ها انجام‌گیرد. در صورتی که گزینه‌ی Remove Property را انتخاب نمایید تمامی مراحل را باید از اول آغاز نمایید.

8.     بعد از طی تمامی این مراحل که گفته‌شد، صفحه‌ی گوگل سرچ کنسول شما با تمامی دامنه‌هایش در اختیار شما خواهد‌بود. در این مرحله می‌توانید با کلیک بر روی Go To property به گزارشات مفید و کاربردی که گوگل سرچ کنسول در مورد سایت‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد، دسترسی داشته‌باشید. شما می‌توانید با در دست‌داشتن این اطلاعات وب سایت خود را تجزیه و تحلیل‌کرده و سعی‌کنید آن را بهینه‌نمایید.

گوگل سرچ کنسول

اگر تمامی مراحل را به درستی طی کرده‌باشید، باید به شما تبریک بگوییم چرا که شما توانسته‌اید قدم مهمی را در جهت شناساندن وب سایت خود به گوگل بردارید. البته کار بهینه‌سازی سایت و سئو به همین جا ختم نمی شود شما باید مرتبا الگوریتم های جدید گوگل را شناسایی‌کنید و با اعمال این الگوریتم‌ها، رتبه خود را در گوگل بالاتر ببرید. خدمات گوگل سرچ کنسول به شما کمک می‌کند که بتوانید به صورت مرتب وضعیت وب‌سایت خود را بررسی‌نمایید و در صورت بروز هر مشکلی نظیر توبیخ سایت و یا مسائل این چنینی، مطلع‌شده و سعی در رفع مشکل به‌وجود‌آمده کنید. در نهایت امیدواریم که مطالب بالا برای شما سودمند واقع شده‌باشد.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : چهار شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-